Kommer min pension räcka?

Under mitt yrkesverksamma liv kommer jag avsätta pengar till min pension genom skatten och avtalspensionen på jobbet. Hur mycket jag kommer få i pension baseras på de inkomster som jag betalar skatt för under hela ditt liv, även när jag är föräldraledighet, gör värnplikt eller studerar.

Den allmänna pensionen kommer vara bra mycket lägre än den lön jag kommer ha när jag slutar jobba. De beräkningar som finns pekar på att man får räkna med en pension mellan 40-60 procent av den lön man hade innan pensioneringen. Det är en väsentlig sänkning av den månatliga inkomsten.

För att höja sin framtida pension kan det vara en bra idé att spara lite av sin lön till pensionen. Jag har därför valt att skaffa ett individuellt pensionssparande på min bank. I deklarationen är sparandet avdragsgillt men maxbeloppet är 12 000 kr.

Sen det nuvarande pensionssystemet infördes 1998 har kraven på den enskilda personens engagemang ökat. Man måste aktivt välja hur man vill placera sina pensionsavsättningar till PPM och avtalspensionen på jobbet. Nuförtiden finns det många bra sajter på internet där man får bra tips och råd om sparande i PPM, fonder och aktier. Själv är jag ofta inne på Sparekonomen.se och läser aktuella tips och råd.

1 kommentar:

  1. "De beräkningar som finns pekar på att man får räkna med en pension mellan 40-60 procent"

    Säger bara en sak: Optimist!
    Så länge vi har ett svart hål i ekonomien som tillåts dränera samhället på hur mycket pengar som helst, några gränser tycks saknas och kritik mot detta är förbjuden, så kan du ju iaf alltid hoppas på hela 40%...

    SvaraRadera