Hellström dissar stockholmare


Håkan Hellström lämnade Stockholm för en tid sen och flyttade tillbaka till Göteborg. I en intervju med norska tv-kanalen NRK förklarar han varför han lämnade Stockholm och det är inga vackra omdömen han ger Stockholm och stockholmare i synnerhet:

– Stockholmare är snobbiga, säger han.

Det stannar inte vid det utan han gör en utförligare beskrivning av hur stockholmare är. Han fortsätter och säger:

– Stockholmare tror att de lever i någon slags världsmetropol, att de är något. Elitismen och den inbillade överlägsenheten där, det är det jävligaste.

Jag är i Stockholm ganska ofta. Min uppfattning av stockholmare är att de är som alla andra. Varken mer eller mindre snobbiga eller överlägsna. Den typen av människor som tror de är förmer finns i alla städer oavsett om det är Stockholm eller Göteborg.

7 kommentarer:

  1. Som Stockholmare som lever i exil i Göteborg så ser jag denna avundsjuka varje dag. Pinsamma kommentarer som ointelligenta fjantar uttrycker är väldigt vanligt. Jag har aldrig stött på så många egocentriska, lögnaktiga och falska människor någonstans i världen som här i Göteborg. De göteborgare man kan umgås med är smarta som inser att de inte är så goa och gemytliga som det ryktas om.
    Alla mina infödda Stockholmsvänner är väldigt trevliga, normala och ärliga. Om han inte umgåtts med "kändiseliten" och alla inflyttade bönder som döljer sin dialekt så hade han trivts.
    Tänk om Håkan kunde sjunga rent och i takt, då skulle jag nästan ... ääh, hans låtar är skit ändå.

    SvaraRadera
  2. Stockholmare är tyknare än Göteborgare... Så enkelt är det. Eller så är det bara deras skumma uttal som gör att de låter tykna. Fastän jag bott Stockholm i 20 år, född i Gbg, så tycker jag att det låter supertyket när många Stockhomare pratar.

    SvaraRadera
  3. Måste hålla med om både det du och "anonym" skriver.. -.- Varför ska alla ge sig på 08:or/stockholmare hela tiden?

    SvaraRadera
  4. Okunskap och okunskap. Är det så vårt Sverige ser ut idag? Man kan inte besöka ett forum, en blogg eller något alls nästan utan att höra hur oerhört snobbiga, elaka och bittra Stockholmare är. Själv är jag ganska nyinflyttad här i storstaden och jag förstår verkligen inte vad folk får allt ifrån. De drar till stureplan eller någon större klubb och sedan så måste 'alla' i hela stockholm bete sig exakt likadant som de få människor de träffar på.

    Är det hela Sverige som är avundsjuk på Stockholm då det är vår huvudstad eller är folk bara rädda för att visa respekt för stockholmare?

    Jag går inte runt och säger att en hel stad är full av idioter bara för jag råkar på '2' hela personer där som jag ogillar, fånigt och omoget av Håkan, dock borde vi inte vänta oss mer från en knarkarunge. :)

    SvaraRadera
  5. Tja,

    Är nog inte bara Göteborgare eller Håkan som tycker så... Det är faktiskt en rätt vanlig uppfattning i större delen av landet. Men alla stockholmare är det inte, men den mängden som syns är det skulle jag vilja säga.

    SvaraRadera
  6. Det är väl en världens vanligaste uppfattningar - i alla länder - att huvudstadsbor är dryga och snobbiga. Ja, mer dryga och snobbiga än i resten av landet. Åk vart som helst och hör samma sak. Warszawabor är av resten av Polen betraktade som snobbiga slipsnissar, ex. Samma sak i Berlin. Och snobbismen kan ofta var så "djupt" rotad som att bönder stör sig på att folk i huvudstaden ofta klär sig dyrare och i kostym - vilket kanske inte är så konstigt, då maktcentrat ofta brukar ligga där. Börsen, riksdagen, det mesta inom finans, många stora företags huvudkontor, osv osv. Och det kan ju störa folk utifrån, folk uppväxta med jantelagen och vänstervridna åsikter om att ingen ska få ha det bättre än nån annan.

    SvaraRadera
  7. Jah håller med delvis med vad Khonnor säger. Men Detdär med att folk har det bättre osv osv känner jag inte riktigt stämmer.
    Bara för man bor i en huvudstad så betyder det inte att man har det bättre.
    Men det är jävligt lätt att åka till stockholm och hitte en dryg jävel. Men betänk detta...
    Det finns mest folk i stockholm då borde det rent logiskt finnas mest idioter där.
    En jävligt stor del av stockholmarna är inte ens stockholmare, hur kan man då vara säker på att det var en "stockholmare som var så stöddig i kön till sturecompagniet".
    Om man letar efter en dryg jävel så hittar man en garanterat, på samma sätt om man åker till göteborg med uppfattningen om att alla är goa o glada så kommer dom o vara det också. Hur folk beter sig mot dig har en stor det o göra med hur du beter dig.
    Och sist men inte minst Kan vi bara lägga ner denna "du tycker att du är bättre än mig" mentaliteten. För hur man än vänder och vrider på det så kommer man inte att kunna komma fram till att det finns procentuellt mer idioter i stockholm än i mälarud, för att alla behandlar alla olika.
    Att Håkan uttalar sig på detta vis visar ju bara att han inte är intelligentare än dom idoter som han har träffat i stockholm.
    Så sluta med detta sjuuukt idiotiska samtalsämnet och gå vidare.... Om du är säker på vem du är och ditt eget värde så kan du skita i alla "som tycker att dom är bättre än lilla mig *snyft* *snyft*".

    SvaraRadera