Visa upp dig

Det har blivit en viktig del i arbetslivet att marknadföra sig själv om man vill klättra på karriärstegen. Ny forskning visar att det främst är männen som framhäver sig själva medan kvinnor tycker att det är okvinnligt och moraliskt tveksamt att marknadsföra sig själv.

Enligt Shannon Goodson som står bakom forskningsrapporten är det kvinnor i i Sverige och i Nya Zeeland som är sämst i världen på att marknadföra sig själva i arbetslivet. Anledningen är enligt Goodson att de tror att hårt arbete är det enda sättet att stiga i lönegraden och få samma status som männen.

Vad ska då svenska kvinnor göra för att bli bättre på att framhäva sig själva? Jo, med de här enkla ledorden kommer man långt:

1. Våga ta plats
2. Skapa nätverk
3. Försök inte passa in

Mina egna erfarenheter från arbetslivet stämmer väl in på resultaten i den här forskningsrapporten. Jag upplever att vi män "skarvar" i lite mer än vad kvinnor gör och vi är inte sena med att delge andra vår kunskap vilket man skulle kunna kalla "skryt". Det här är ju egentligen inga bra egenskaper så det kanske inte är kvinnorna som ska lära av oss utan vi män som ska lära av kvinnorna.

1 kommentar:

  1. Skryt i lagom dos ska det väl vara. Tror det kan vara nyttigt att skryta om sig själv ibland och vill tro att jag gör det trots att jag är kvinna :) Det blir väl min uppgift att visa andra kvinnor hur man gör

    SvaraRadera