Tillbaka till babystadiet med Facebook

Det har varit mycket skriverier om att många, framförallt kvinnor, har blivit beroende av Facebook. Datanördarna var förr finniga tonårsgrabbar som spelade Counter-Strike. Men dagens datanördar är kvinnor som är beroende av sociala nätverk.

Alla som har varit föräldrar känner till ett barns behov av att hela tiden berätta vad de gör, "nu kissar jag", "nu äter jag ett äpple", "nu ritar jag en sol" osv. Det som är fascinerade med Facebook är att vuxna människor gör precis likadant.

Lisa klär på sig.

Lisa äter frukost.

Lisa springer till bussen.

Lisa framme vid jobbet.

Lisa förbereder sig för kundmöte.

Lisa ska snart… MEN FÖR I HELVETE LISA, sluta! Jag skiter i vad du äter till lunch.

Man frågar sig varför vuxna människor känner ett behov av att bete sig som barn? Men det som förvånar mest är nog att så många utnyttjar Facebooks mest menigslösa funktion "gilla". Vad gillar de? Att Lisa är framme vid jobbet eller att hon berättar det för hela världen?

Jag är själv registrerad i Facebook och jag är dagligen inne och tittar. Men nog om Facebook, nu ska jag gå och fika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar