Avatar i 3D på Heron City

I går var jag och såg "Avatar" i 3D på Heron City. Det var min starkaste filmupplevelse någonsin. Jag trodde inte att 3D skulle ge så stor effekt som det gjorde. Det gav verkligen filmen en upplevelse av att se djup, d v s den tredje dimensionen.

Om jag skulle ge filmen ett betyg så blir det högsta möjliga. "Avatar" hade allt som jag önskar av en film, bra handling, vackert filmad, spännande och så förstås lite kärlek.

"Avatar" utspelas flera hundra år i framtiden. Jorden håller på att gå under och på den fjärran planeten Pandora finns det metaller som jordens befolkning behöver. Men där metallerna finns bor navier, flera meter höga, blå varelser som lever i samklang med naturen. Militärerna vill ha bort dem. En soldat görs till "avatar", vilket innebär att han får en kropp som liknar en navier. Men när soldaten lärt känna de blå varelserna och deras värld börjar han sympatisera med dem – vilket leder till att militären går till angrepp och det slutar med ett slag som är som en blandning av krigs-, västern- och fantasyfilm.

James Cameron skrev "Avatar" redan 1995, ett par år innan han gjorde "Titanic" men då hade inte den tekniska utvecklingen nått tillräckligt långt för att han skulle kunna göra film av manuset. Under de senaste fyra åren har 1 000 personer jobbat med att göra "Avatar". Slutnotan för att göra den specialeffektspäckade 3D-satsningen är cirka 1,7 miljarder kronor men redan nu har filmen dragit in 7,2 miljarder kronor. Det blir en skaplig vinst.

Nedan kan du se ett smakprov av "Avatar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar