Enkelt med Backup Online

Gör du backup på viktiga program, dokument och foton? Om du inte gör det så är du i gott sällskap. Jag hör ofta folk prata om att de måste ta en backup men det är väldigt få som verkligen gör det. En arbetskamrat till mig förlorade till exempel alla familjefoton från de senaste fem åren när hans hårddisk kraschade. Inte så kul när man inte längre har några bilder på sitt barns första år.

Om man nu ska göra en backup vad är bästa sättet? En del använder externa hårddiskar andra använder dvd-skivor. Men även den externa hårddisken kan gå sönder och dvd-skivor är lätta att slarva bort . Själv började jag tidigt att använda en av de backup-tjänster som finns på nätet. Det var min bredbandsleverantör som hade ett bra erbjudande och jag tänkte att det kunde vara värt att testa. Det är något jag inte har ångrat och det har faktiskt räddat mig några gånger då jag själv raderat filer av misstag.

Fördelen med att lagra viktiga filer på nätet är att du aldrig behöver vara orolig för att de filerna ska bli förstörda. Du kommer även åt dina filer vart du än befinner dig. Har du till exempel laddat upp en massa kort på din ”hårddisk” på nätet är det mycket enkelt att visa för släkt och vänner när du är hemma hos dem.

Om du vill slippa en massa krångel med att själv sköta säkerhetskopieringar och vara säker på att du inte riskerar att förlora något viktigt dokument eller kort är mitt tips att du lägger några kronor på att skaffa en bra online backup.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar