Laxen inte lika nyttig


Halten Omega 3 i odlad lax sjunker. Det visar Testfaktas nya studie.

Vad beror då den sjunkande Omega 3 halten på? Som vanligt är det vi människor som har ingripit och gjort en förändring som har fått negativa konsekvenser. Fiskodlarna har ersatt mer och mer av det fiskbaserade fodret med foder gjort på vegetabilisk olja. Det har tjänat pengar men på 10 år har det nyttiga Omega 3 halverats i laxen.

Lägst fetthalt hade laxfilén från Royal Greenland. Fetast var fisken från Findus. Bäst på Omega 3 var ICAs lax, lägst halt av de nyttiga fettsyrorna hade filéerna från Compass.

Själv äter jag alldeles för lite fisk så jag kompletterar med Omega 3 kapslar som heter NEWOMEGA från Efi. Jag provade först utan kostnad i 60 dagar innan jag bestämde mig (tillkom frakt på 39 kr).

Nu är jag nöjd kund och vill du också prova kan du gå till Efis erbjudande här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar