Undrar om SVT ångrar sig?

SVT tyckte att en förhandsvisning av Arn inte höll tillräckligt bra klass och hoppade därför av projektet 2007. Istället gick TV4 in och de har nu rättigheterna till tv-serien i Sverige.

Gunnar Carlsson vid SVT sa bland annat:

- Det filmade materialet håller inte den kvalitet som vi hade förväntat oss.

Alla vet hur det gick. Arn blev svensk films största publikframgång någonsin. Arn fick publikens pris för bästa film vid svenska Guldbaggegalan. Nu är de även nominerade till European Film Awards publikpris. Tolv storfilmer kämpar om den prestigefyllda utmärkelsen.

Undrar om Gunnar Carlsson på SVT har jobbet kvar? Han kommer dock gå till historien som mannen som nobbade Arn.

5 kommentarer:

  1. Miljontals flugor kan givetvis inte ha fel, eller hur?
    Bara för att folk sprang och hostade upp pengar för de två sunkiga filmerna, betyder det inte att de är bra. SVTs beslutsfattare gjorde helt rätt. Arn är ett skämt i jämförelse med andra filmer som nominerades. Att ens nämna filmen i samma mening som Atonement och The Orphanage är skamligt.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte båda Arn-filmerna var bra men att Atonement var lika intressat som att sitta och se färgen torka på husväggen.

    Men det är väl bra att man tycker olika. Det skulle ju var väldigt tråkigt om alla har samma åsikt.

    Men jag måste erkänna att jag har svårt för kultursnobbar och i den kategorin vill jag placera anonym i kommentaren ovan.

    SvaraRadera
  3. Första Arn-filmen var den sämsta filmen jag såg förra året, den andra tänker jag inte ens se. Bara för att en film kostar xx miljoner så betyder det inte att den automatiskt blir bra. Jag ser massor med film per år, allt från tecknat, scifi till independent-film, och älskar att se "kalkonrullar" men Arn var inte ens en kalkon, den bara sög. Långa, meningslösa scener som totalt saknade engagemang och sammanhang, karaktärer man aldrig brydde sig om... Dålig film helt enkelt.

    SvaraRadera
  4. Du är rolig du Johnny. Man är inte kultursnobb för att man inte gillar Arn. Arn var skit. Visst, den var snyggt filmad (ibland) men skådespelarna var ju katastrofala och manuset verkade ju varit skrivet av en sjuåring. Alla replikerna var helt meningslösa och all handling fånig. Det kändes lite som en lågbudget Hollywoodfilm: dåliga repliker och undermånliga specialeffekter. Och visst, alla får väl tycka olika, men att ens försöka göra en episk actionfilm i Sverige är bara en dålig ide. Vill jag se action så finns Hollywood. Och vill jag se kvalitetsfilm så finns så mycket annat.

    Här är några tips på riktigt bra filmer:
    action:
    De nya Batmanfilmerna
    I princip alla Quentin Tarrantinos filmer. (Har du inte sett Grindhouse, så gör det. Nu.)

    klassiker:
    Sjunde inseglet (kulturnsobbigt? ja. bra som fan? ja.)
    8 1/2 av Fellini (antagligen den bästa filmskaparen någonsin)
    Pedro Almodovars filmer.

    humor:
    Tillsammans av Moodysson.
    Alla Wes Andersons filmer (till exempel Life Aquatic och Royal Tenenbaums)

    Sådär. Där har du nått att bita i. Och om inte det faller i smaken så finns ju alltid Chaplin, och D.W. Griffith, och alla andra filmer Bergman gjort, och Stanley Kubrick, och Sofia Coppola, och Francis Ford Coppola, och Rosselini, och Bunuel, och Milos Forman, och Martin Scorsese, och...

    SvaraRadera
  5. Man är inte kultursnobb för att man inte gillar Arn. Men man är kultursnobb i min värld om man klankar ner på en film bara för att det blir en publikframgång. Eller som anonym skrev "Miljontals flugor" och "Bara för att folk sprang och hostade upp pengar för de två sunkiga filmerna". Personer som tycker att de är förmer än andra har jag inte mycket till övers för.

    Jag tycker att hur många som t ex går och ser en film eller läser en bok ger en bra indikation om det är bra eller dåligt. Är det inte det som är meningen när man gör en film eller skriver en bok att den ska tilltala så många som möjligt?

    SvaraRadera