Seven Seas Side - Turkiet

Om man ska vara säker på att det finns platser kvar till de populäraste resemålen gäller det att man bokar i tid. Vi är ett stort sällskap på nio personer som ska till Side i Turkiet i sommar. Det var snudd på att det inte fanns några platser kvar fast vi bokade resan på nyårsaftonen.

Hotellet vi valde verkar toppen. Det är Fritidsresors senaste tillskott till Blue Village och det finns en mängd aktiviteter för alla åldrar inom hotellområdet, läs mer om hotellet här...

Nu har vi kommit  hem igen så du kan läsa vårt resereportage här...

Här är en översiktsbild på en av hotellets pooler

1. Jag har också funderat på att åka till det här hotellet. Kan du inte skriva en recension när ni har kommit hem igen?

2. Jag kommer skriva en recension och lägga upp lite bilder när vi har kommit hem igen.

3. Hej, vore kul med en recension, vem ska dit först? Vi ska dit 1-15 juni......2011

4. Hej Rob!
    Vi kommer åka ett par veckor efter att du har kommit hem så skriv gärna i kommentarerna vad du tyckte om hotellet.

5. Hej, snart så bär det av, hittade en blogg m lite färsk info om seven seas ,kolla 20/5
    rob

6. Vi har precis kommit hem från Seaven seas. Helt underbart hotell,personalen så glada, vår första vecka var tumultartad för vår 3 åring fick mkt hög feber , som slutade med sjukhusvistelse i 2 nätter. Sen fick stora tjejen öronbesvär...men annars var vistelsen GULD. 6 åringen trivdes i Bamseklubben. Men besviken på Cocos födelsedagskalas , som bokades separat. Inga lekar, det ville hon ha, bara mat och sen gick de och såg på den vanliga kvälls showen. Inte värt 10 euro, inte om man är 6 år i alla fall. Bra shower för barnen på kvällen.Vi bodde i "huvudbyggnaden" på 2:a våningen, bra att bara ta hiss/trappa till restaurang och polen. Nära till allt. Men hysteriskt med alla som lägger ut handdukar på solstolar i gryningen.Maten blir lite samma om man stannar 14 dagar men det funkar....glassen är sååååå god, jag som inte är glass älskare annars. Bamse dök upp lite nu och då, kul. Kom till vårt rum och hälsade på när vår tjej kom hem från sjukhuset. Mkt uppskattat besök.

7. Hej, här kommer någar korta rader ang. resan + Seven Seas:
    Frågade flygvärdinnan som serverade drycker om det var det som ingick till middagen.
    Ja sa hon, då tar jag 4 vatten, sa jag. När hon ställde ner flaskorna sa hon, det blir 80kr ! Då ska jag bara ha en sa jag.....
    Man får bara ha med sig högst 100ml, så på hemflyget tog vi 2st flaskor o hällde upp en 4:e del i dem,
    så köpte vi några vatten flaskor ytterligare efter incheckningen i kiosken att ha till maten på flyget för de sista mynten vi hade.

Buss transfern:
    Tog en timme till första hotellstoppet, sen en halvtimme till Seven Seas (ss) efter ytterligare 3 stopp

Boende:
    Vi hamnade på rum 7202, vilket var de äldre rummen (om än nymålade?!). Inredningen kändes 10 år gammal och var sliten. Ska detta vara nyrenoverat tänkte vi?
    Vi har sparat ganska mkt pengar som det ändå kostar o funderade på om man ska nöja sig med detta, vi vill ju ha det som på fritidsresors hemsida.
    Rummet känndes kyffigt. Hotelldelen har nr som börjar på 7xxx o benäms som "villas". Vi klagade genast o fick byta nästa dag till en betydligt fräschade rum i huvudbyggnaden, rum 1210. Det var värt besväret eftersom vi ändå skulle vara där 2v. Dock fanns ingen terrass ledig som vi först fick o hade betalat för, men man är ju ändå inte på rummet alls mkt, så mellan skillanden fick vi tillbaks efter ett par dar till vårt konto. Så vilket rum man får är tydligen ett lotteri.
    Upptäckte att rummet inte städas söndagar. Synd att handdukarna hamnade på golvet den dan...
    Kanon AC, ställdes in på 22gr på lågvarv, det var lagom med överlakanet för att sova gott under (om man inte tänker på de hårda sängarna)
    Att lämna in kläder för tvätt kostar mer än det smakar, vill de inte ha in tvätt? kalsingar 2Euro, sockar 2Euro, det kostar ju inte mina sockar ens, ta med lite tvättmedel o vaska upp i handfatet det mest nödvändiga. (gjorde vi)

Mat:
    Buffe 3 ggr om dan är nästan för bra för att vara sant, barnen trodde att allt var gratis o även glassen. Även om mkt av maten var samma så var det variation pga olika teman, tex turkiskkväll: jaaa supergod dönerkebabkött, latinokväll, mfl. Mkt god mat, det grillades alldeles intill uppläggnigen så hela tiden fylldes det på med fräsch varm mat. Första veckan funkade det bra o obetydliga köer till de olika rätterna, men andra veckan bildade folk av nån anledning kö ifrån första rätten och gick sen hela vägen förbi de olika rätterna o tog sig. Då blev det svårt att hoppa in vid tex stripsen o ta nåt bara där. Vår metod var att snabbt gå förbi alla rätterna o spana o sen hoppa in där man ville ta nåt.....men det blev helt plötligt svårt andra veckan för då kände man att man trängde sig. Vanlijglassaen var mkt god o smakfull.
    Matsalen hade en hög ljudnivå som en skolmatsal, en kväll satte vi oss borta i hörnet där det borde vara tystare, men insåg för sent att det var det hörnet disken sorterades....vi kom snart på att minst oväsen var inne i huset där salladen fanns. Lite väl snabba var de att plocka bort tallrikarna, hann knappt äta färdigt
    Alacarte restaurangen får man boka för en gratis middag/vecka, blev aldrig av eftersom vi tyckte det blev för sent på kvällen för barnen att äta 19.30-

Blev man hungrig på em fanns alltid strandens snackbar där det serverades hamburgare, strips,varma mackor o glasspinnar (givetvis gratismat)

Det finns en endast vuxen del oxå, till höger bakom pizzakillen.

forts följer...

8. ...forts

Pool:
    2 mega stora pooler. Tyvärr bokar många upp sina stolar tidigt/kvällen innan. Kände för att smyga dit o slänga bort handdukarna när mörket fallit, men det blev aldrig av.
    Vattenrutchkanan x2 rör var det en åldersgräns på 12 år. Jag testade den o det var länge sen jag skrattade så länge...... mkt kul. Rafting banan såg helt livsfarligt ut, men kul.
    Hjälmtvång ! Mysigt att beställa en slash inne i grottbaren simmandes vidare....
    Havet var skönt att doppa sig i efter ett morgonlöp, men det var väldigt brant fort i havet.
    De blåa badhanddukana bytes i receptionen mellan 16-18

Bamseklubben:
    Ena dottern var med där o var jättenöjd (kl. 10-12)

AmpiTheatre:
    20.00 showen är förståss inriktad till barn. Nån dansade till några låtar på scen o det var inte förrns efteråt när jag såg affichen "minidisco" som jag förstod vad de höll på med på scen. Övriga kvällars show var ok , men lite amatömässigt ibland.

Personal:
    Fritidsresors personal är gulliga o mkt hjälpsamma. Brydde sig verkligen. Blev lite lack på den arrogante mannen i hotellets rec. I övrigt var serveringpersonalen glada o trevliga, lärde oss till o med namnet på någar st. När jag bad om en tallrik med jordgubbar till frugan som fyllde jämnt så fixade de ihop lite tomtebloss o 10 st servitriser som sjöng för henne. Sånt kommer man ihåg.

Allt är prisatt i euro men det går utmärkt att betala i lira, räknade en ggn ut att vissa grejer blev ca10% dyrare med euron.

Internet: finns 2 datorer i inre lobbyn vars uppkoppling aldrig funkar, det enda jag kom åt var aftonbladet, men det finns trådlöst i lobbyn så ta med laptop eller iphone/ipad
    så löser det sig.

På det hela taget så är vi mkt nöjda med vår sem o åker gärna tillbaks !