Vägen till tidig pension, del 2

I dag tänkte jag forsätta med mina råd om vad man bör tänka på om man vill gå i pension vid 50. Jag gör en kort repetition, det man ska börja med är att spara till konsumtion istället för att låna. Det här är något man ska ta till sig redan som ungdom. Jag själv har alltid levt efter den devisen och jag fick givetvis börja smått men allteftersom har jag kunnat köpa större och större kapitalvaror utan att behöva låna. Nu bor jag i villa utan lån, har ny bil som är betald kontant o s v. Det här gör att jag har en stor del fria pengar varje månad som jag själv kan bestämma över.

Den andra grundstenen till en bättre hushållsekonomi är att gå igenom alla sina fasta kostnader. Det finns alltid pengar att spara på den biten. När jämförde du senast vilket försäkringsbolag som har de billigaste försäkringarna? Förmodligen gjorde du som de flesta andra en koll av detta när du tog försäkringen. Men när det gått 5 eller 10 år är det inte alls säkert att det är ditt försäkringsbolag som är billigast. Samma sak gäller elavtal, telefonabonnemang, kabeltv, tidningar m m. Om man har koll på de här kostnaderna kan man spara många tusenlappar per år.

Sammanfattning

1. Spara till konsumtion
2. Se över de fasta kostnaderna

Om du vill läsa de andra delarna, se länkar nedan.

Vägen till tidig pension del 1
Vägen till tidig pension del 3
Vägen till tidig pension del 4
Vägen till tidig pension del 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar